När jag satt och åt middag på ett kafé i kvällssolen idag så kom jag och tänka på att det kanske vore bra att förklara vad jag egentligen gör här i Frankrike. När man är så bra på att hålla kontakten som jag är så blir det tyvärr lite väl sällan ibland, så alla har inte stenkoll på vad jag gör nu för tiden.

Så vad gör Christo i Vernon? Det det i grund och botten handlar om är den här:

D.v.s den europeiska rymdraketen Ariane 5. Till denna levererar Volvo Aero munstycket och turbinerna till huvudmotorn (det “lilla” munstycket syns längst ner i mitten på raketen i bilden ovan, själva motorn syns nedan). Motorn, Vulcain 2, i sin tur designas och monteras ihop av Snecma här i Vernon där jag nu är på praktik.

Det jag pysslar med på dagarna är turbinerna. Och vad har man turbiner till i en rymdraket? Den frågan har jag fått ett par gånger så här kommer en kort förklaring: En bils motor drivs av ett bränsle och bränslet förvaras som bekant i en tank. För att föra över bränslet från tanken till motorn krävs en bränslepump. På precis samma sätt behövs en pump för att föra över bränslet från raketens tankar till motorn. Till skillnad från bilens pump som drivs av en elmotor, så drivs pumparna i raketmotorn av turbiner (det skulle behövas väldigt kraftfulla elmotorer, för att inte tala om batterin), och voila!

Nu jobbar inte jag exakt med de pumpar som sitter i Ariane 5, utan med två turbiner som är under utveckling, TPX och Vinci (bilden ovan). TPX är en demonstrator som Volvo Aero och Snecma utvecklat tillsammans för att visa nya teknologier, medan Vinci är den nya överstegsmotorn till nästa generation Ariane 5. Turbinerna har under ett par år utvecklats på Volvo Aero och ska nu testas under våren och hösten. Det är här jag kommer in i bilden smiley För att underlätta kommunikationen samt analyserandet av testdata finns jag på plats på Snecma.

Jag har redan hunnit närvara vid två tester med TPX, och Vinci-kampanjen drar igång i maj (Vinci testas dock i en rigg i Tyskland). Förutom att det är otroligt kul att vara här så är det även väldigt lärorikt. Då jag får brottas med många olika typer av problem och inte bara räkna på tryck och temperaturer i en gaskanal (som iofs är väldigt kul bara det smiley), så lär jag mig mycket om hela turbinens (och pumpens) uppbyggnad. Det skulle ta mycket längre tid att sätta sig in i allt hemma på Volvo, så det är kunskaper jag kommer att ha nytta av. Man inser också hur avancerade produkter det är vi håller på med:

För att forsätta jämförelsen med bilen kommer här lite nördig fakta. En F1-bil idag accelererar från 0-100 km/h på mindre än 2 sekunder. Motorn roterar med 18000 rpm och levererar ca 780 hk (582 kW). Väteturbinen i Vinci-motorn har en diameter på 12 cm, roterar med 95000 rpm och levererar ca 3350 hk (2500 kW)!

Kan man ha ett häftigare första jobb?